FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Rally 1000 jezer 1989 - díl 1.

V roce 1989 jsem se dostal poprvé v životě do tehdy tzv. "kapitalistické ciziny". V osmatřiceti letech - to je pro současnou mladou generaci nepředstavitelné. Po systematickém oblbování komunistického aparátu, včetně fiktivního darování deviz na přepážce banky a spoustě dalších procedur, jsme se dostali s přítelem do Finska. Trasa Š 120-kou přes tehdejší Sovětský svaz by stála za samostatné povídání. Navigace byla zato jednoduchá, např. "po 386 km doleva, směr Leningrad". Svoje zážitky uvedu překladem mého článku ze slovenského časopisu Stop, kde jej tenkrát laskavě otiskli. Tak tedy:

KONEC SÓLA LANCIE

Od května minulého roku nevyhrál v rally seriálu mistrovství světa jiný automobil, než Lancia. Obdivuhodnou serii dvanácti vítězství této značky dost nečekaně přerušil tým Mitsubishi. Stalo se to na 39. ročníku Rallye 1000 jezer. Tento výkon se ale očekával už několik soutěží dříve od Toyoty vedené vynikajícím Juhem Kankkunenem. Finská rally byla významná i pro československý automobilový sport, protože v ní poprvé na MS startovala značka Škoda s novým modelem Favorit. Po velkém debaklu na evropském Rallye Bohemia nastupovala mladoboleslavská továrna na start mistrovství světa se značnými obavami. Ale zadařilo se ...

Deset jezdců na vozech čtyř značek mělo vážný zájem vyhrát na 1000 jezerech, na rally, jehož centrem je hotel Rantasipi v městě Jyväskila. Lancie nominovala obhájce loňského vítězství M. Aléna, M. Biasiona a D. Auriola. Toyota vyslala svoje hvězdy J. Kankkunena, C. Sainze a K. Erikssona, Mazda zkušené piloty T. Salonena a H. Mikkolu. A Mitsubishi angažovala pro svoje vozy Galant VR 4 k Arimu Vatanenovi i vítěze předcházející soutěže na Novém Zélandě M. Ericssona. "Naše" objemová třída měla favority ve Favoritech v sestavě Kalevi Aho (SF), Waren Hunt (GB) a Ladislav Křeček. V této třídě bylo dohromady 22 startujících automobilů (Citroen AX Sport, Toyota Starlet, Sunbeam Justy, Lada a Škoda 130 L).
Ke specialitám tisíci jezer patří, že den před technickými přejímkami uzavře pořadatel první rychlostní zkoušku a umožní všem posádkám vyzkoušení ostrých automobilů na trati. Možnost testování využívá řada posádek a je to zároveň vítaná atrakce pro diváky. Plně je uspokojil hned první aktér Markku Alén, který po atraktivním skoku těsně před cílem smetl pořadatelům část značení a trochu tak natáhnul časový harmonogram...
Ve čtvrtek převzali do soutěže, která je současně i mistrovstvím Finska, 189(!) posádek. Technická přejímka se konala v prázdné hale skladiště a po celou dobu se těšil značné popularitě domácí jezdec Kalevi Aho, což prospívalo také na trh právě uváděným Škodám Favorit. Místní komentátor po celou dobu přejímky Aha provázel a při interwiev pod zvednutým vozem ohodnotil, jak je Škoda Favorit připravena na tvrdý styl jízdy.
Náročnost finské soutěže je ve specifickém charakteru tratě a také v tom, že ani jedna ze 43 rychlostních zkoušek se neopakuje. Na trať plnou skoků a rychlých zatáček se zvláštním hlinito-písčitým povrchem měli naši tovární jezdci připravené čtrnáctipalcové pneumatiky Barum se vzorkem OR 45, které se však při testování ukázaly jako nevhodné. Nakonec jeli na třináctipalcových Barum OR 19 a na Michelinech.
Rychlostních zkoušek bylo téměř 500 km, jejich délka se pohybovala od 2,17 do 32,15 km. Napsat a natrénovat takovou porci si vyžaduje spoustu času a ten náš Ladislav Křeček se spolujezdcem Bořivojem Motlem neměli. Když dorazili do místa soutěže, jejich týmový kolega W. Hunt měl už natrénováno 4700 km ... A tak jeli spíš na jistotu s tím, že dobrý výsledek zabezpečí K. Aho.
Soutěž neměla noční etapy. První, páteční, měla 14 rychlostních zkoušek. Po čtyřech vedl J. Kankkunen už o 13 vteřin před týmovým kolegou C. Sainzem. Se ztrátou 17 vteřin byl třetí M. Alén. Trať nesedla M. Biasionovi, zatímco M. Alén se závěrem dne propracoval na 2. pozici. Výsledky posádek na Škodách Favorit byli příjemným překvapením - Aho na 67., Hunt 75. a Křeček na 78. místě v absolutní klasifikaci. První tři místa v objemové třídě.
Druhý den odstartovalo stále ještě 151 posádek. Šestnáct následujících zkoušek (téměř 250 km) je vydatně prověřilo. Hned na druhé havaroval W. Hunt a vytrhnul zavěšení pravého předního kola. Počet posádek, které musely z kola ven rostl po desítkách. Na vedoucí pozici útočili zejména jezdci Mitsubishi, což jeden z vozů nevydržel a A. Vatanen musel na 20. RZ odstoupit. Tempu podlehl i J. Kankkunen na Toyotě a naděje Lancie M. Alén. Po tomto náhlém zamíchání karet se vytvořilo pořadí: Sainz, Ericsson, Salonen. Mistr světa Biasion byl až šestý se ztrátou víc jak 4 minuty. Zato M. Ericsson ještě zvyšoval tempo a na 23. zkoušce se dostal definitivně do čela. Po té, co lehce havaroval Sainz a ztratil téměř čtyři minuty, mohl už relativně v klidu kontrolovat svou pozici. Španěl Carlos Sainz sice i dál jezdil, jako by se narodil za polárním kruhem, ale již mu to nepomohlo. V závěrečných 12 rychlostních zkouškách třetího dne se již nic převratného neudálo. Do cíle dojelo pouhých 69 posádek. Mezi nimi i dvě na Škodách Favorit - posádka K. Aho / T. Hakala skončila absolutně na 25. místě a vyhrála třídu, což je skvělý výsledek, nezklamal ani L. Křeček s B. Motlem - byli celkově na 35. místě a ve třídě druzí. Na 4. místě v "třináctistovkách" skončili mladí finští manželé Lehtonenovi na Škodě 130 L.
Lancia tedy není neporazitelná. Shodou okolností se automobily Mitsubishi i Škoda prodávají ve Finsku pod jednou střechou, nyní již pod novým sloganem "Vyhrál David a Goliáš". Vystoupení soutěžní verze Škoda Favorit na MS bylo úspěšné. Vždyť v soutěži, kde startovalo třináct jezdců s první prioritou FIA a devět s prioritou B, v době, kdy je k dispozici spousta o mnoho výkonějšího sportovního nářadí (např. jen ve třídě A nad 2000 ccm startovalo 53 vozů), je 25. místo pozoruhodným sportovním výsledkem. A ten měl z obchodního hlediska ještě větší význam, protože Favorit vyhrál nad Ladami Samara, tedy přímou konkurencí v té samé cenové hladině, navíc prodávanými s velkou reklamou celé na půjčku.
V minulosti si amatérští jezdci rally mohli po celé Evropě koupit Škodu 110 L Rallye. Dnes sedají do Toyoty Starlet, Oplu Kadett, Citroenu AX Sport ... Nebude na trhu i Škoda Favorit Rallye?

Výsledky:
1. Ericsson - Billstam (S) Mitsubishi Galant VR4
2. Salonen - Silander (SF) Mazda 323 4WD
3. Sainz - Moya (E) Toyota Celica 2000 GT4
4. Eriksson - Pannander (S) Toyota Celica 2000 GT4
5. Edling - Nilsson (S) Mazda 323 4WD
6. Biasion - Siviero (I) Lancia Delta Integrale
7. Schwarz - Wicha (D) Audi 200 Quattro
8. Walfridson - Davidsson (S) Audi Quattro
9. Buri - Stenroos (SF) Audi 200 Quattro
10. Saarenpää - Männistö (SF) Audi 90 Quattro

Vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách včetně shodných časů:
Sainz - 17, Kankkunen - 11, Ericsson a Alén - 7, Biasion - 3, Salonen a Vatanen - 2, Heinonen a K. Eriksson po 1.