
Do Jyväskilä, centra soutěže jsme přijeli s dostatečným předstihem, tuším, že ve středu. Kolega se akreditoval jako novinář
jednoho našeho místního plátku a pro mě nafasoval visačku hosta. Důležitá byla také cedule k označení vozidla, protože
již tehdy se na RZ vybíralo parkovné, což by nám tehdy dalo hodně zabrat. Navíc návštěvnost byla tak neskutečně velká
(někdy to vypadalo, že je tam všech 8 milionů obyvatel Finska), že bychom toho bez usnadněného průjezdu moc nestihnuli.
Koupil jsem si časopis, jehož název je mě dosud tajemstvím, ale byl v něm kompletní program a mapa. Oproti našim socialistickým
časopisům byl neskutečně kvalitní, měl 150 stran se spoustou bezvadných obrázků. Vyhledali jsme místo, kde byl ubytován tým
Škody a přilípli jsme se k nim. Bylo to poklidné sídlo Kansanapisto a kromě škodovkářů tam byla stáj Italů. Vzhledem
k neskutečné kose a téměř trvalému mrholení jsme vzali za vděk možností přespávat ve spacácích na umývárce této ubytovny. Ještě
jsme od hodných mechaniků dostali smaženici, protože houby se ve Finsku dají sbírat kosou.

Technické přejímky se konaly za slunného dne v jakési skladištní hale, kde byly tribuny pro přihlížející a celou show
vytrvale komentoval komentátor, který nás zasypával finskými hrčivými R. Bylo tam poměrně dost lidí a mezi diskutujícími hloučky
bylo možné zahlédnout i šampiona formule 1 Keke Rosberga. Vozidla k přejímce přiváželi mechanici i jezdci, takže tam bylo možné
zblízka vidět všechny světové hvězdy rally té doby, pro sběratele autogramů pravý ráj. Poprvé jsme tam viděli pro tuto rally
škodovkou angažovaného Fina Kalevi Aha, pilota středního věku, velkého showmana, který se těšil značné popularitě a ve své kariéře
jezdil asi se vším, co má kola.

Já jsem se se svou novou Praktikou BX20 pustil do focení na drahocenné a drahé diáky Agfa Profesional,
něchtěje riskovat s filmy východoněmecké produkce a udělal jsem pár obrázků.
V tiskovém středisku, umístěném v hotelu Rantasipi, krásné stavbě z litého betonu, bylo k mání spousty propagačního materiálu
jednotlivých týmů, takže se mně podařilo získat několik týmových složek a dodnes uchovávám tyto relikvie. Kolem hotelu měly vystaveny
své novinky automobilky Mitsubishi a Toyota.

Až doma jsem si uvědomil, že jsem nevyfotografoval další škodovkou najatou posádku - Warrena Hunta a spolujezdce Duncana
Forrestera z Anglie. K nasazení Aha a Hunta došlo zřejmě kvůli tomu, že s předním náhonem ještě v továrně moc neuměli a na bedrech
Křečka a dalších by bylo dost velké sousto. Zastihnul jsem alespoň návštěvu manželů Ariho a Elji Lehtonenových, soukromých
hobby jezdců, kteří startovali s Škoda 130 L. Přijeli se na skok podívat na tým Škoda do Kansanapista.
Takže než se v dalším díle podíváme na trať, pár záběrů z přejímek, doplněných černobílými snímky z materiálů stájí:

Carlos Sainz už byl hvězda a ve Finsku uměl / Armin Schwarz se s Audi 200 Quattro držel v soutěži velmi dobře
GM Euro Sport postavil 2 vozy Opel Kadett GSI, toto je vůz Matse Jonssona / Svou 25 sezónu jel Per Eklund s Lancií Clarion týmu Europe
Lase Lampi s Mitsubishi Lancer finského týmu Mišáků / Zcela vpravo Juha Piironen
Ari Vatanen / Juha Kankkunen / Mikael Ericsson (vítěz)
Kenneth Eriksson / Josef "Sepp" Haider (GM Euro Opel) / závěrem Favorit na testovací RZ
|