FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Ford Capri Perana V8



Malá ladičská firma Basil Green Motors z Edenvale u Johannesburgu z pověření pobočky Fordu v Jihoafrické republice vyrobila během let 1970 až 1973 500 ks (číslování BG 001 a dál) nejnabušenější verze Capri Mk1. Vozy byly nazvány Perana - piraňa a byla to opravdu dravá auta. Zadání bylo jasné. Nacpat do vozu pětilitrový motor Ford 302 Windsor V8 a doladit auto tak, aby také odpovídajícím způsobem jezdilo.

Osmiválec s rozvodem OHV má objem 4950 ccm při vrtání a zdvihu 101,6 x 76,2 mm. Na motoru byl aplikován Fordův "Muscle Power Kit". Stupeň komprese 9,3 vyžadoval benzín 94 oktanů. Palivo dodával čtyřkomorový karburátor Holley. Motor dával výkon 281 k při 5800 ot/min a kroutící moment 270 Nm při 3500 ot./min.
Převodovka byla montována manuální čtyřstupňová z Mustanga s řazením na podlaze, diferenciál zn. Borg Warner XB 2.92. Alternativně mohla být montována třistupňová automatika pod volant.
Přední závěsy McPherson byly kompletně přestavěny pomocí modifikováných pístů tlumičů a silnějších pružin. Zavěšení bylo o 50 mm sníženo a zesíleno. Brzdy zůstaly standardní se zvýšeným účinkem. Celé řízení bylo významně přestavěno a byla montována dovážená převodová část řízení.



Nádrž měla celkem komický objem 45 litrů. Vůz vážil 1089 kg. Obouván byl na pneu 185/70 x 13". Maximální rychlost byla udávána mezi 220 - 225 km/h a zrychlení z 0-100 km/h mezi 6,1 až 7,0 sec.
Vůz byl označen za nejrychlejší Jihoafrický sportovní automobil a hojně byl používán pro závodění. Asi třetina produkce se ocitnula ve Velké Británii, zbytek řádil na Africkém kontinentu a v Austrálii.
Přímo v místě výroby působil Team Gunston B.G. Capri Perana, který připravil závoďák s označením Z 181. S ním zcela s přehledem úřadoval v Production Saloon Car Championshipu. Vůz z počátku pilotoval sám Basil Green, později jej vodili Bob Olthoff, Basil van Rooyen, Peter Gough, Koos Swanspool a další. Např. v Rhodeském šamionátu s ním vítězil nějaký Ray Yeo. Za zmínku stojí rekord dráhy v Kyalami 1:34,5 z roku 1971. Údajně jeden vůz této stáje velmi pěkně zrestauroval v roce 1994 Nick Sheward. Výkonové hodnoty tohoto děla nejsou známy, ale povídá se, že měl brzdy z Fordu GT 40!


Méně ostré a seriové verze závodily v dalších národních šampionátech a v dnešní době se ujaly ve veteránských rally, zejména dálkového charakteru. V roce 2000 jsme mohli na retromaratonu Londýn - Sydney vidět slavného Stiga Blomquista s překrásným žlutým Peranem na rychlostní zkoušce Tasov - Jasenice, v roce 2002 na Rally Midnight Sun to Red Sea neméně pěkný kousek v rukách Richarda Martin-Hursta. Ten mám na těchto obrázcích.




Prameny: vlastní fotografie; www stránky