FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Jaguar XK120



Tento nádherný sporťák byl jako prototyp Super Sport představen v říjnu 1948 na Earl´s Court Motor Show. Už za války byl vyvíjen jeho motor XK, původně určený pro uzavřený vůz. Nakonec došlo k rozhodnutí postavit na zkráceném podvozku této limuzíny sportovní roadster. Značení 120 znamenalo rychlost v mílích za hodinu. Karoserie musela vzniknout za poměrně krátkou dobu, ale designerovi Williamu Lyonsovi se to podařilo skvěle. Inspirace je možná trochu patrná u BMW 328 a několika dalších dobových sporťáků. V letech 1948 - 1954 bylo vyrobeno 12 055 vozů, z toho 7 612 roadsterů, 1 765 kabrioletů (s bočními okny ve dveřích) a 2 678 kupé. Velká většina měla volant na levé straně, protože rozhodujícm odbytištěm bylo USA.


Podélně uložený motor, řadový zážehový šestiválec s rozvodem 2xOHC o objemu 3442 ccm (vrtání x zdvih 83 x 106 mm) byl plněný dvěma karburátory SU H6 a měl stupeň komprese 8:1. S těmito parametry dosahoval výkon 160 k při 5200 ot./min a kroutící moment 265 Nm při 2 500 ot./min. V dalších letech výroby se dal na přání vůz osadit i výkonějšími motory (díky jiným vačkám, odlehčenému setrvačníku a naladění výfukového systému) se 190 koníky, které se potom seriově objevily v XK 140. Výkonější motory se objevovaly v maloserivých modelech S.E. Fixed Head Coupé a C- Head Drophead Coupé. Halava C-Head už představovala polozávodní motor s výkonem 210 koní.
Za suchou jednokotoučovou spojkou pracovala čtyřstupňová převodovka synchronizovaná od 2. stupně.
Vpředu nezávisle zavěšená kola s dvojitými trojúhelníkovými rameny, stabilizátorem a torzním pérováním, zadní náprava tuhá, odpružená půleliptickými pery, hydraulické tlumiče. Brzdy na všech kolech bubnové hydraulické - 300 mm. Je pravdou, že právě bubnové brzdy a řízení byly slabinou a nestačily na rychlost 203 až 212 km/h, kterou vůz dosahoval.

Prvních 240 vozů disponovalo celohliníkovou karoserii, další vozy potom měly už karoserii ocelovou. V základní výbavě bylo u všech modelů kožené čalounění sedadel. Kola byla šestnáctipalcová s plechovými nebo drátěnými disky. Objem nádrže 68 litrů.
Rozvor náprav 2591 mm, rozměry - délka 4392 mm, výška roadsteru 1334 mm, šířka 1562 mm. Pohotovstní hmotnost 1300 kg. Největší rychlost 196 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 12 sec.



Sportovních úspěchů docíl 120 XK velké množství, v Kalifornii s tímto vozem vyhrával závody Phil Hill, na okruhu Montlhéry v roce 1950 vyhráli 24 h Stirling Moss s Johnsonem. Jaguar 120 XK se uplatnil i v rally, manželé Apleyardovi vyhráli Alpskou jízdu, Tulipan Rallye, Rallye Ypres, v roce 1953 aspirovali na první mistry Evropy, zamezil tomu hloupý předpis na poslední soutěži Vikinger Rallye, kde mohly startovat jen čtyřsedadlové vozy. Z bojišť Ameriky a Evropy stodvacítku vytlačil až její nástupce 140 XK.



Prameny: R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, internet, vlastní fotografie, H. Stertkamp: Jaguar,