FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Lada 1500 MTX (VAZ 2103 MTX Rallye)



V našem rallyovém mistrovství bolestně chyběly vozy s vyšším objemem než škodováckých 1300 ccm. Metalex Praha proto připravil na základě homologovaného sovětského vozu VAZ 2103, který měl objem 1500 ccm, vůz pro třídu A2 1600. Převážně se ve startovní listinách objevoval jako VAZ 2103 MTX Rallye. Vůz byl představen v roce 1975 a několik jich odkoupil Autoklub RŘ Otrokovice, kde byly používány několik let. Později je některé autokluby asi převáděly do nové homologace pro model 21011 a používaly je s motorem 1600. Asi to nebyl velký problém, protože jednotlivé žiguly se lišily ( pomineme-li objem motoru) jen honosností přední masky a přístrojovou deskou. Takový vůz, uváděný už jako 21011, je dole na barevném snímku z Barumky 1980, kde s ním startoval za Barum team Michalík s ing. Nesrstou.



Motor, řadový čtyřválec OHC, měl objem 1452 ccm (vrtání x zdvih 76 x 80 mm). Stupeň komprese 10,6 spolu s dvěma dvojitými karburátory Weber 40 DCOE 19 (otryskování: hlavní tryska 130, vzdušník 190) na speciálním odlívaném sacím potrubí umožňoval výkon 112 k při 6800 ot./min. Povolené otáčky 7400. Pod hlavou bylo speciální těsnění. Vačkový hřídel nebyl měněn, jen byl pootočen kvůli změně časování. Výfukové potrubí nebylo příliš upravováno kvůli hranici hluku. Kliková skříň byla odvětrána do nádobky na levém podběhu. Setrvačník byl odlehčen.
Převodovka měla změněny první tři stupně , kola měla přímé ozubení. Spojka, rozvodovka a stálý převod byly ponechány.
Na podvozku byly osazeny tvrdší pružiny, tlumiče Koni byly vzadu usazeny dovnitř pružin. Kola se používala konstrukce Metalex MTX 7 palců. Brzdy vpředu upraveny pro lepší chlazení.


Karoserie byla upravena v oblasti blatníků, které byly pečlivě vytaženy do šířky kvůli použití širších pneumatik, nízkoprofilových Barum 185/70 - 13 s asymtrickým dezénem OR6. V intereiéru byly odstraněny seriové sedačky a na jejich kotevní místa byly montovány skořepinové sedáky Metalex. Tříbodové pásy se čtyřmi popruhy jsou značky Moravan. Přístrojová deska byla doplněna spínači pro přídavné světlomety a dalšími nezbytnostmi pro soutěžní provoz. Ochranný oblouk je vestavěn za předními sedadly a montován na nezesílenou karoserii. Volant je nahražený sportovním tříramenným o průměru 34 cm, obšitým kůží.
Akumulátor pro lepší rozmístění vah na nápravy je montován do zavazadlového prostoru. Díky sníženým pružinám se snížila i světlá výška vozu na 140 mm. Vůz váží pohotovostních 990 kg, zrychluje z 0-100 km/h za 10,2 sec (při testu 11,0) a dociluje 175 km/h (při testu 166,7 km/h).


S vozem startovali ing. Petr Bold (jako testovací jezdec zaznamenal 1. vítězství na Šumavě 1975), Petr Černohorský, jeden závod jel Josef Sivík, než přestoupil na Renault 17 Gordini, stálým pilotem byl Miroslav Lank (mistr A2 1600 v roce 1976), na obrázcích uvedený ing. Žárský a další. Vůz byl nahrazen nověji homologovaným VAZ 21011 s motorem 1600 ccm.

Prameny: vlastní fotografie, Svět motorů 1975, Motoristická současnost 1975