FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Morgan Super



O těchto nejdivočejších seriově vyráběných trojkolkách nemám ucelená data. Kvůli jejich jedinečnému charakteru, jsou označované za nejlepší tříkolku všech dob a rozhodně nepostrádají sportovního ducha. Zakladatel firmy H.F.S. Morgan je vyráběl od roku 1911 do roku 1952 (údaje se různí, konstrukce vznikla dřív, 1911 byla otevřena továrna). Celkem bylo vyrobeno 40 000 ks.
Koncepce motoru vpředu a pohonu zadního kola řetězy zachovával Morgan po celou dobu. První motor byl vzduchem chlazený Peugeot. Motocyklové vidlicové dvouválce J.A.P., později vodou chlazené (to je náš obrázek) byly montovány až po závěrečný typ F4, kdy byly použity řadové motory Ford 993 a 1172 ccm, kterého bylo vyrobeno 632 v letech 1945 až 1952 (poslední obrázek).

Za zlatou éru se považuje období modelů supersport kolem let 1928 až 1933. Tehdy měly tyto stroje litrové motory, vážily 250 kg. Starší byly opatřeny jakousi předlohou připomínající dnešní sekvenční řazení. Pákou se zapínal do pohonu pravý nebo levý řetěz. Další už měly třístupňovou převodovku a zpátečku (jaká zbytečnost, většinou se otáčelo drapnutím zadního kola a otočením do správného směru). Zatímco většina vozidel té doby s vyjímkou sportovních vozů typu Jaguar docilovala asi 80 - 100 km/h, tato tříkolka docilovala běžně 130 a někteří tvrdí, že i 160 km/h.


Maurice Wiggin popisuje jízdu se supersportem z roku 1931 takto: "Zdrojem síly Morgana byl vidlicový dvouválcový litrový motocyklový motor, jehož stupeň točivého momentu byl nejen zcela neznámý, ale téměř podezřelý u vozidla používaného v silničním provozu. Pohnul jste velkou plynovou pákou na věnci volantu a ihned jste cítil, jak jste tlačen k opěradlu. Vozidlo vyrazilo vpřed mílovými kroky, zahalil vás oblak dýmu pálícího se oleje Castrol R a kolem uší vám svištěly kamínky a štěrk. To byla typická jízda s Morganem."


Dále dodává, že Morgan skvěle seděl díky těžkému předku a nezávislému odpružení předních kol. Oceňuje u něj přímé a těžké řízení, a že se cítíte součástí stroje. Tvrdí, že je Morgan spjat s hornatou krajinou mezi Anglií a Walesem. Říká: " Je jako stvořený pro mladé muže, pohradající svým zdravím a nebojící se vystavit se nepohodlí a nepohodě. A konečně pro prudkou jízdu nahoru a dolů po srázných cestách, které jsou typické pro tento kraj je Morgan ideální. Řítit se na plný plyn do jícnu propasti - je to něco podobného jako padat se skály - vám dá základní představu, jaké to je být jestřábem."

Na černobílém obrázku H.F.S Morgan se svou první tříkolkou v roce 1912.

Prameny: M. Skořepa: Z depa senzací, M. Skořepa: Grand Prix, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů, fotografie z Masarykova okruhu