FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Renault 5 Turbo


Ferjancz-Tandari na Rallye Škoda 1981
Renault 5 Turbo byla ta nejlepší karosovaná motokára na světě. Prototyp tohoto špičkového autíčka předvedl Renault na Pařížském autosalónu v roce 1978 a už v říjnu 1979 startoval zkušebně v Giro d´Italia. Což zároveň signalizuje skutečnost, že hodně vyrobených vozů bylo dále upravováno pro sportovní použití.

Základ vozu sice tvořila karoserie Renaultu 5, ale dalších prvků již jste tam moc nenašli. Celá koncepce se změnila. Motor s převodovkou v prostoru zadních sedadel, pohon zadních kol a perfektní rozložení váhy na nápravy dávaly vozu takové jízdní vlastnosti, že opravdu trochu jízdu s motokárou připomínaly.






Tento vůz vznikl s pevným zadáním: vrátit firmu Renault do světového dění v rallysportu. Nevznikl tedy cestou tuningové dílny - vzít vše co je dobré a nacpat to do karoserie R5, ale šlo o výsledek dvouletého vývoje stylistického střediska a sportovního oddělení. Na finální retuši vzhledu vozu se podílel i Bertoneho šéfstylista Marcello Gandini. Motor je známý osvědčený čtyřválec OHV z typu R5 Alpine, který se svým objemem 1397 ccm a přepočítávacím koeficientem pro turbo (1,4 x) vešel do dvoulitrové třídy (přepočítaný objem 1956 ccm). Se stupněm komprese 7, turbodmychadlem Garett AIReserch T3, vstřikováním paliva Bosch K Jetronic dával 180 k při 6000 ot./min. a točivý moment 210 Nm při 3250 ot./min. Dvoukotoučová spojka a pětistupňová převodovka byly modifikovány z Renaultu 30 TX. Přední náprava byla použita z R5 Alpine s několika nezbytnými úpravami. Zato zadní náprava byla zcela nové konstrukce s široce rozvidlenými rameny. Vinuté pružiny jsou na obou nápravách kombinovány se zkrutnými stabilizátory.



Všechny čtyři brzdové kotouče jsou větrané a mají průměr 260 mm. Hřebenové řízení má z rejdu do rejdu 3,2 otáčky volantem o průměru 33 cm. Dveře, střecha a zadní víko jsou z hliníkových plechů, blatníky, nárazníky a přední víko jsou z plastických hmot. V interiéru je speciální přístrojová deska s deseti "budíky" a skvělá anatomická sedadla.
Rozměry vozidla: 3685 x 1735 x 1325 mm. Rozvor 2430 mm, rozchod kol 1345 / 1475 mm. Světlá výška 125 mm a pohotovostní váha 970 kg. Celkový objem dvou nádrží 93 litrů.
Dynamické vlastnosti: maximálka 205 km/h, zrychlení z 0 - 100 km/h za 6,9 s. Průměrná spotřeba byla udávána rozmezím 12 - 20 l/100 km.


Pro sportovní homologaci muselo být vyrobeno 400 ks, ale plánovaná roční produkce byla 1000 ks.
Vůz pro soutěže měl 250 koní a váhu sníženou na 925 kg. Jezdil jako z praku. Výčet úspěchů těchto vozů by byl značně dlouhý. Jezdily všude a vyhrávaly nebo se dobře umisťovaly, kde si vzpomenete. K nejúspěšnějším posádkám startujícím s R5T v rally patřili tovární jezdec Jean Ragnotti, Jean-Luc Thérier a Bruno Saby. Ve "východním bloku" s ním nejlépe vládli Attila Ferjáncz (H) a Blažej Krupa (PL), vozil se také Ilja Čubrikov (BG). U nás jej ochutnal Leo Pavlík v roce 1982, ale rozbil jej na Barum rallye.

Prameny: Svět motorů 1979, 1980; vlastní fotografie; Automobil 1981, programy Barum rallye a Škoda Rallye 1981 až 85