Triumph TR4 / TR4A
 |

Triumph TR4 je moc pěkný klasický anglický sporťák, ale TR3 se mě líbí přece jen víc. Na modernizaci modelové
řady TR se podílel u této verze italský stylista Michelotti. Zrušil vykrojené dveře TR trojky a přepracoval
zapuštění světlometů do masky. Vznikla moderní pontonová karoserie. Mechanická stránka vozu byla převážně zachována.
Na robustním podvozku zůstal vpředu umístěný čtyřválec OHV, který byl již u předchozího modelu dodáván za příplatek.
Objem motoru 2138 mm byl dán vrtáním 86 a zdvihem 92 mm. Výkon motoru byl rovných 100 k při 4500 ot./min.


Zcela nová byla převodovka, plně synchronizovaná čtyřstupňová. Za příplatek bylo možno získat elektricky ovládaný
rychloběh Laycock-DeNormanville.
Na obrázcích je v černé barvě model TR4 a červený je TR4A, který se z vnějšku lišil především chromovanou
boční lištou s pozičními světly. Zobrazená TR4 má nestandardní žlutě lemované otvory v předních blatnících, které
souvisí se sportovní úpravou vozu a jeho chladícím hospodářstvím. Na seriových vozech se tyto otvory nevyskytovaly.
Podvozek měl o něco větší rozchod kol než předchůdce a přesnější hřebenové řízení. Přední kola byla nezávisle
zavěšená s kotoučovými brzdami Girling, vzadu byla tuhá náprava odpružená listovými pružinami s bubnovými brzdami Lockhead.
Vůz byl dle tehdejších zvyklostí kromě plátěné střechy nabízen také s odnímací střechou hard top.

Američané, o jízdní vlastnosti se zajímající míň než o peněženku, chtěli zpočátku starší levnější typ. Když v roce 1964
zdokonalila továrna vůz v modelu TR4A, kdy nahradila tuhou nápravu nezávilým zavěšením na trojúhelníkových závěsech s šikmou
osou kývání a vinutými pružinami, musela pak se skřípěním zubů pro Amíky dělat staré levné zavěšení a devastovat pro ten účel
nový kvalitní rám. Nedalo se nic dělat, protože USA byly největším odběratelem a v rodné Anglii zůstalo jen 2500 ks. V
letech 1961 - 65 bylo vyrobeno 40253 ks TR4, v letech 1964 - 67 pak 28465 ks TR4A.
I motor se dočkal inovace, byl u něj trošku zvýšený výkon na 104 k při 4750 ot./min.
Rozměry typu A: rozvor 2240 mm, rozchod vpředu / vzadu 1263 / 1521 mm, délka vozu 3660 mm, šířka 1470 mm a s plátěnou
střechou měl výšku 1270 mm. Pohotovostní váhu měl 1020 kg, objem palivové nádrže 53,5 litrů.

TR4 dociloval max. rychlosti 175 km/h a na 100 km/h zrychlil za 11 s. TR4A jel 178 km/h a na 100 km/h šel těsně pod 11 s.
Podle toho, jak jste šlapali Triumphu za krk, spořeboval něco mezi 9 až 12 litry benzínu na 100 km.
Motor vydává skvělý hluboký bojový praskavý zvuk a vůz sedí celkem slušně. Na historic rally v Třebíči jej vodil Němec Lars Siegmann
(na obrázku). Nepředváděl žádné divoké kousky, ale na vůz v akci byl pěkný pohled.
Prameny: Svět motorů 14/1995; vlastní fotografie
|
|