FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Westfield Megabusa





Mezi mnoha replikami legendárního Lotusu Super Seven je Westfield Megabusa jedním z exemplářů, které dobře naplňují ideu Colina Chapmana. Megabusa je jen o asi 70 kg těžší než původní Seveny z 60. let a používá malý lehký, ale velmi výkonný motor. Možná by touto cestou šel i sám Chapman. Zabudovat do rámu místo nejčastěji používaného motoru Ford 2,0 nabroušenou třináctistovku z motorky Suzuki Hayabusa GSXR 1300 R se podařilo konstruktérům Westfieldu v roce 2003. Od té doby se Megabusa v podstatě vyrábí beze změny a stále je schopna na okruzích pokořit mnohé uznávané a renomované značky z oblasti GT.


V klasickém rámu á la Seven má motor Suzuki kolem sebe dost místa. Řadový čtyřválec s rozvodem DOHC, 16-ti ventil s vrtáním x zdvih 81x63 mm je plněný původním vstřikováním Suzuki a při stupni komprese 11 dává velmi pěkných 178 k při 9800 ot./min. Největší kroutící moment je v 7000 ot. (138 Nm), takže jde o motor pořádně točivý a velmi mu sluší šestistupňová sekvenční převodovka. Protože je motor do vozu zabudován oproti motorce o 90°, není s dalším přenosem síly přes kardan k zadní nápravě složitým problémem.





Rám Westfieldu nijak zvlášť nevybočuje z koncepce používané i u ostatních výrobců, tedy je svařen z četvercových 1" trubek, doplněný plochými plechovými pláty. Karoserie je sklolaminátová, dodávaná v šestnácti barevných variantách. Hlavní části tvoří nos, kapota a trup. Na rozdíl od tradičně pojatých konstrukcí s tuhou nebo kyvnou zadní nápravou má Megabusa nezávislé zavěšení všech kol. Přední na příčných trojúhelníkových ramenech s vinutými pružinami a s tlumiči v ose pružin. Podobně jsou tvořena i zavěšení zadních kol a všechny komponenty jsou plně nastavitelné. Těhlice jsou hliníkové, vlastní konstrukce Westfield. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, vepředu odvětrané. Řízení má 2,5 otáčky mezi rejdy. Na rozdíl od současné módy kol velkých průměrů používá Megabusa pouze 13" disky s pneu 185/60x13 (převážně Avon).

Vnější rozměry vozu jsou 3340 x 1560 mm, rozvor 2413 mm, rozchod vpředu/vzadu 1448/1422 mm. Pohotovostní váha vozu se pohybuje podle množství použitých kompozitových dílů (např. blatníků) a výbavy mezi 430-490 kg.
Vůz na fotografiích je z roku 2006 a byl dovežen do české republiky. Majitel jej proháněl po brněnském okruhu a byla radost sledovat, jak motor pěkně točí, rychlosti zapadávají jako když práská bičem a na rovném povrchu sedí vůz jako přibitý. Motor u tohoto konkrétního kousku je odladěný na 197 koní a vůz váží 484 kg. V roce 2010 na Hungaroringu zajel majitel kolo za 2:09,2 - pro porovnání 300 koňový Ariel Atom 2:05,6; Caterham 200 SR v závodní úpravě 2:07,9 a Caterham Roadsport 1,6 2:15,2.

Prameny: vlastní fotografie, firemní stránky Westfield