FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Morgan Plus 4 a Plus 8



Co znamená ve světě sportovních vozů Morgan je naznačeno na stránce o slavné tříkolce. Morganovy čtyřkolky se začaly vyrábět s označením 4/4 (4 válce, 4 kola) od roku 1936 a jedinou "převratnou" změnou ve vzhledu vozu bylo zakulacení mřížky chladiče počátkem 50. let. Vozům s rovnou mřížkou říkají v Anglii Flat Rad a novějším Cowled Radiator. Řekl bych, že je po čertech těžké zvenčí poznat, jestli jde o model 4/4 (to jsou vozy do 1600 ccm), Plus 4 nebo Plus 8. Ony ty potvůrky vypadají stejně už od roku 1955 a jen použitá kola (plech nebo hliník) a koncovky výfuku můžou napovědět něco o stáří a počtu válců. A přitom pod tímto obalem jsou dost velké rozdíly. Pomineme zmatek v motorech řady 4/4, kde se dalo najít pod kapotou ledacos a budeme se držet silnějších vozů Plus.




V roce 1949 přestala firma Standard vyrábět a dodávat malé motory a zůstal jen Vanguard 1,8 litru. Ten po převrtání na 2088 ccm dal vzniknout prvnímu Morgan Plus 4 o výkonu 68 koní. Následovaly motory Triumph TR2 a TR3 (96 koní), v 70. a 80. letech motor M16 o výkonu asi 138 k při 6000 ot./min. Výkon kolem 135 koní považuje Morgan za dostačující pro dvoulitrové čtyřválcové motory vozů Plus 4, a tak se takové motory montují stále. Např. v roce 1993 to byl Rover V 16.

Pozoruhodného úspěchu dosáhl Morgan Plus 4 v Le Mans 1962, kdy byl k závodu použit vůz z roku 1958 s motorem Triumph TR2. Motor byl pomocí jiného vačkového hřídele a dvou karburátorů Weber vyladěn na 128 k a dával vozu rychlost 220 km/h. Tento vytrvalec je k vidění na černobílém obrázku. Jména posádky jsem zatím nenašel, ale vím, že nejrychlejší kolo udělali průměrem 185 km/h a zvítězili ve třídě GT 2000 s celkovým umístěním na 12. místě.



U modelu Plus 8 můžeme bezpečně počítat s oblíbeným srdcem sportovních angličáků, Roverem V8. Ten dává téhle sušince o 850 kg (pokud je v hliníkové karoserii) vlastnosti, které encyklopedie sportovních vozů označuje jako "nebezpečně rychlý".


Jaké parametry měl Plus 8 v roce 1970, tedy dva roky po zavedení do výroby:
Motor V8 s blokem i hlavou z lehké slitiny a s rozvodem OHV měl objem 3532 ccm při vrtání 88,9 mm a zdvihu 71,1 mm, stupeň komprese 10,5. Dva polospádové karburátory SU HS 6. Největší výkon 184 k při 5200 ot./min. a kroutící moment 290 Nm při 2600 ot./min. Táhl tedy pěkně od spodu a vystačil se čtyřstupňovou převodovkou, diferenciál měl závěr Salisbury.
Podvozek tvořil žebřinový rám s podelníky a příčkami uzavřeného profilu a s odnímatelnou přední nápravnicí. Přední kola zavěšena na svislých vodicích vzpěrách s dvojčinnými teleskopickými tlumiči a vinutými pružinami. Zadní tuhá náprava zavěšena na podélných poloeliptických listových perech s pákovými kapalinovými tlumiči. Brzdy Girling, vpředu kotoučové, vzadu bubnové. Kola z lehké slitiny, pneu 185 VR 15.


Karoserie má svou specialitku - dřevěnou bukovou kostru s plechovými panely. Otevřený roadster je opatřen skládací plátěnou střechou. Zavazadlový prostor má 100 litrů. Vnější rozměry 3860 x 1460 x 1320 mm ( se střechou), rozvor 2490 mm, rozchod kol 1220 / 1280 mm, světlá výška 175 mm. Pohotovostní váha 935 kg.
Maximální rychlost 200 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 7,5 s.

Parametry dnes dodávaného vozu - s čekací lhůtou 5 až 7 let - se příliš neliší: 191 koní, 206 km/h a zrychlení za 6,4 s. Různá stylová zkrášlení, jako drátěná kola, hliníková karoserie, speciální uzávěry nádrže jsou za příplatek. U vozu se oceňuje a zaroveň proklíná tvrdý podvozek. Skvělé jízdní vlastnosti dopňuje zážitek z jízdy před padesáti lety. Jednotlivých modelů se vyrábí kolem 150 kusů ročně.

Prameny: Svět motorů 1962, 1970 a 1971, vlastní fotografie a Josefa Vojáčka, Auto Tip 1962 a 1993, R. de la Rive Box: Encyklopedie sportovních vozů