FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL


Škoda 130 RS A5 (prototyp 738)


Pojízdná laboratoř AZNP Mladá Boleslav. Na vlastní oči jsem ji nikdy neviděl, ale pro úplnost informací o sportovních škodovkách jej tu uveřejňuji. Článek o ní se objevil v lednovém čísle Motoristické současnosti pod značkou -speed-.
Tvarově a koncepčně vůz odpovídal Š 130 RS, což je podtrženo i typovým označením vozu, ale jinak se na něm ověřovaly podvozkové skupiny a možná i některé aerodynamické prvky. Rozhodně nebyl určen jako prototyp nějakého nového modelu firmy.



Motor byl převzat ze Škoda 180 RS z roku 1974, tj. čtyřválec s rozvodem OHC, o objemu 1771 ccm o vrtání a zdvihu 87 x 74,5 mm, stupni komprese 11 a výkonu 154 k při 6250 ot/min. O převodovce se v článku nemluví, ale dá se předpokládat, že pohonná jednotka odpovídala Š 180 RS. Oproti škodováckým zvyklostem se přemístil chladič. Rozdělený na dva radiátory se přestěhoval za dveře do notně rozšířených blatníků. Výfukové potrubí pravděpodobně bez tlumiče, bylo vyvedeno pod zadní čelo.
Údajně byly přepracovány podvozkové orgány, možná se zkoušelo víc variant a podrobnosti nebyly zveřejněny. Jisté je jen použití tlumičů Koni. Na efektní dělené elektronové ráfky se montovaly nízkoprofilové závodní pneu Good Year. Brzdová soustava se dala předpokládat shodná s příbuznými modely, tedy produkce Girling.



Přesunutí chladičů dovolilo podstatně snížit příď vozu. Celkové karosování je asi "nejzávodnější", jaké továrna na svých sportovních kreacích na téma seriových vozů předvedla. Mohutná okruhová radlice vpředu měla ještě dvě varianty spoilerů pro hrbatější okruhy. Záď vozu zdobí mohutné křídlo, takže není aplikována známá tvarovaná kapota stotřicítek. Snížení váhy bylo asi aplikováno na všem, kde se dalo, takže byly použity hliníkové plechy, laminát a plexisklo. Váha 710 kg. Dynamické vlastnosti musely být skvělé.



Vůz startoval v podzimním mezinárodním závodě v Mostě 1978 mezi plackami a údajně si vedl pilotován veteránem Jaroslavem Bobkem velmi zdatně. V treninku 4. čas, v závodě pro poruchu mazání odpadl z třetího místa za Lolami Schulze a Risse.

Prameny: Motoristická současnost č. 1/79, strana 31 text sign -speed- a zadní strana obálky s kresbou Jiřího Rameše, Svět motorů 1978