FOLTYN.CZ   SPORTOVNÍ A GT VOZY   NABROUŠENÉ ŠKODOVKY   OSOBNOSTI   REPORTÁŽE, OHLASY   INZERCE   O SOBĚ   ODKAZY   E-MAIL

Chvála skupiny M


Od jakživa jsem měl rád, když startovní listina závodů a soutěží byla pestrá, plná různých značek a individuálních úprav vozů. V dobách mého mládí, kdy všude převládaly unifikované vozy Škoda, ve mně vyvolávalo euforii, když se objevilo BMW 2002 Ti Alpina Zdeňka Halady nebo když jsem na Olomouckém okruhu poprvé uviděl Renaulty 8 Gordini.
Tehdejší třídy prototypů B5 a B6 jsem sledoval s největším zaujetím, i když pořadí v závodech a cíli byly většinou dány předem, vzhledem k rozdílným technickým parametrům jednotlivých vozů. V duchu jsem si pohrával s myšlenkou, jak by vypadal a jezdil malý Fiat 600 se zabudovaným motorem Saab 96 V4 před zadní nápravou, s prodlouženým rozvorem a patřičným aerodynamickým faceliftem.



Proto jsem velmi přivítal, když se u nás před pár lety objevila skupina M, která po dlouhé době zase umožnila tvořivý přístup konstruktérů a ladičů k závodním speciálům. Formálně se tato skupina zařazuje do FIA E1 a je u nás označena jako skupina zahrnující vozy Super 2000, ST, GT2, N-GT, B, H a značkové poháry. Zjednodušeně řečeno je určena vozům, které stupněm úprav mechanických nebo aerodynamických prvků, váhovým limitem a částmi karoserie překračují definice produkčních a cestovních vozů. V podstatě musí být zachováno umístění motoru a poháněná náprava. Objemové třídy pro tuto skupinu jsou vypsány takto: 1400, 1600, 2000 a nad 2000 ccm.

Několik těchto skvostů, které se převážně pohybují v MR závodů do vrchu, v ME závodů do vrchu (ve skupině E1), ale občas také na okruzích v divizi D4, tady představím alespoň v obrazech, protože technických údajů k dispozici moc není. V každém případě je tento článek jen jakousi impresí, nelze představit všechny vozy této skupiny - vždyť jen v českém Hill Tour 2007 je klasifikováno 35 jezdců. A dlužno podotknout, že to nejsou jen drahá, nákladná monstra, lze v poli najít i relativně levná vozidla, jako Favorit Radima Ježka z Prostějova, který s lehoučkým jednoduchým speciálem startuje ve třídě do 1400 ccm a přesto je celkově na 14. místě.

Bezesporu nejvýkonějším a nejrychlejším vozem skupiny M u nás (a zároveň mistrem mezinárodního Hill Tour 2007) je Mitsubishi Colt EVO 550 Komvet Racing Teamu, který pilotuje David Komárek. Číslo 550 naznačuje výkon motoru, skutečná hodnota se pohybuje mezi 550 až 600 koníky. Vůz byl postaven pro sezónu 2007 a nahradil o něco těžší a možná méně obratný Lancer EVO 550. Předpokládám, že řada mechanických dílů byla použita stejně jako u Lanceru, a tak se dá očekávat, že ve voze je 5ti stupňová převodovka Hewland, dvoulamelová spojka, brzdy AP Racing, tlumiče Proflex nebo KW, kola 9x18" a pneu Pirelli 265/645 R 18. Tento vůz zrychluje z 0-100 km/h za 3 vteřiny a se zpřevodováním pro závody do vrchu má maximálku 235 km/h. Docílené časy na tratích: Laudon (dále L) - 1:45,22; Ústí (dále U) - 2:06,55; Ecce Homo (dále EH) - 3:28,86.

Fried
Komárkovi statečně sekundoval Marek Fried na "klasickém" BMW M3 GTR ze stáje Šenkýř Motorsport, tento vůz je nejlepším BMW u nás (na obrázku). Časy: U - 2:08,34; EH - 3:28,02. Druhé nejrychlejší BMW, typ 320 - JSP vodí Václav Janík. V tomto pořadí skončili v Hill Tour 2007 za Komárkem.


Pekelně rychlým a zajímavým autem ve třídě 2000 je Škoda KM-2000 postavená stájí Křenek Motorsport, kterou pilotuje Marek Rybníček. Tento vůz, postavený na bázi Octavia, je skvělou ukázkou využití možností skupiny M do krajnosti a deklaruje dlouhodobé zkušenosti s konstrukcí a výrobou závodních vozů. Velká péče byla věnována rozložení hmot a těžišti, o čemž svědčí snížená střecha a umístění sedačky pilota v podélné ose vozu.




Dá se předpokládat, že parametry budou zejména v oblasti váhy, aerodynamiky a brzdících schopnostech lepší než u loňských modelů Křenkovy stáje. Takže výkon 280 k motoru od Motorchipe Šmat působí na vůz o váze cca 760 kg. Vůze je postaven na kola 18" s pneu Michelin, brzdy AP Racing.
Když pozorujete KM-2000 za jízdy po trati, je patrné, že přesunout veškerý výkon na asfalt už je dost velký problém, takže se dají očekávat ještě další úpravy zejména na křídle a aerodynamických prvcích přídě. Časy: L - 1:52,01; EH - 3:34,99.




Velmi kvalitní vozy pro skupinu M připravuje stáj Michl Motorsport. Josef Michl uplatňuje své zkušenosti s úpravami motorů a vývojem řídících jednotek a ve spolupráci se synem Danem postavili už dva vozy na základě Fabie. První byl po čtyřech letech provozu prodán do Ruska a druhý byl postaven v roce 2005 pro Ecce Homo Racing Team. Ve vývoji druhého vozu pokračoval šternberský team sám pod označením Fabia Mk1. Podrobněji popisuju Fabie MM zde. Časy stálého pilota Milana Kašpárka: L - 1:55,70; U - 2:10,95; EH - 3:34,62.


Pro sezónu 2007 vznikl další vůz stáje Michl Motorsport a jde o auto pocházející z hnízda Grand Turismo, z anglického malého Lotusu. Konstrukci vozu připravil sám jezdec, Dan Michl a nese označení Lotus Michl 07/01. Z dostupných údajů je známo, že základ vozu tvoří skelet Lotus Elise, doplněný prostorovým rámem z bezešvých tenkostěnných vysokopevnostních trubek. Do vozu je zastavěn atmosférický motor Škoda Octavia Kit Car 2,0 s výkonem 293 k při 8500 ot./min. Převodovka je sekvenční šestistupňový Sadev (olej CASTROL SAF X-J). Perfektní chování podvozku je zajištěno pružinami pérování Eibach a tlumiči KONI. Vůz brzdí čtyřpístkové brzdy Alcon s obložením GOLDFREN. Kola 17" jsou obouvána do pneu Dunlop. Vůz má povrchové lamináty podle designu Milana Klejcha a nezapřou inspiraci Opelem Speedster. Vůz váží pouhých 700 kg. Dan Michl s ním získal třetí místo v Evropském Poháru v závodech do vrchu 2007, časy pro srovnání: U - 2:05,36; EH - 3:32,02.






Mému velkému uznání se těší práce, kterou udělali Martin Novotný a jeho AQ Racing Team na konstrukčně podobném voze Opel Speedster. Je sice pravdou, že tento vůz vychází z konstrukce Lotusu a má sám o sobě výborné jízdní vlastnosti i nízké těžiště, ale postupné přestavby v průběhu let 2004 až 2007 posunuly tento vůz k dokonalosti. Časy: U - 2:09,25.






Dalším pěkným vozem Fabia ve skupině M je Škoda Fabia Kit Car Bohuslava Urbana (Camurra Racing Team). O tomto voze zatím nejsou známy podrobnosti, ale dá se předpokládat, že dvoulitr v tomto voze má přes 250 koní a šestistupňovou sekvenční převodovku Sadev. Časy: L - 1:55,51; U - 2:12,20.




Naprosté monstrum připomíná svým vzhledem Subaru Enterprise II jezdce a zároveň konstruktéra Petra Tomáška. Vůz vznikl postupnými přestavbami Subaru Impresa GT. První starty si odbyl v hobby závodech a posléze v roce 2006 přešel do regulérního mistrovství republiky. Zde už měl vůz mohutně rozšířené rozchody kol pomocí prodloužených ramen (celkem asi o 25 cm větší rozchod) a tomu přizpůsobené mohutné blatníky vytvořené ve spolupráci s firmou lamino.cz a také pořádné zadní křídlo. Vozu se postupně dostalo značných odlehčovacích úprav a změn na motoru a podvozku. Při cestě na mapování motoru vytlačil kamion tažný vůz i s přívěsem do lesa a závodnička byla značně poškozena. Nezbylo, než začít znovu a vůz se dočkal ještě radikálnějších úprav.

Předek dostal pořádnou "radlici", která dokázala přilepit příď k vozovce v rychlých zatáčkách a záď tvoří jeden celek se symbolickým zadním oknem. Motor je 2,5 litrový boxer bez úprav, pouze osazen nerezovými svody a závodním výfukem, plní jej turbo VF24 s tlakem nastaveným někdy až na 1,7 bar (omezovač ventilem 1,8 bar), palivo dodává pumpa Walbro 255L, celé to řídí přeprogramovaná jednotka Motec M4Pro.
O rozvedení až 440 koní (při plném tlaku) se stará středový diferenciál STi 1997, přední a zadní Torseny. Podvozek je snížen zkrácením pružin, tlumiče HP. Celkové snížení váhy hodnotí jezdec výrazem "o pár set kilo". Vůz zatím bojuje trochu se spolehlivostí. Časy: U - 2:14,43.


Dala by se ukázat ještě řada zajímavých konstrukcí, např. děsivě výkonný vůz Němce Georga Plasy - BMW 320 V8 Judd, kde figuruje motor mající konstrukční původ ve formuli 1 (samozřejmě značně přiškrcený, ale i tak je zhruba 700 koní děsivých). Tady už se bojuje s formulemi o absolutní pořadí. U - 1:59,12.

Další oblastí závodů, kde najdeme velmi zajímavé konstrukční výtvory, je Berg Cup, ale o tom zase v jiném článku.